الحق والضلال الحق والضلال
البحث

تابعنا على

العودة الى الرئيسية

بالتفاصيل الكامله من الألف للياء.. ليه هنعدل الدستور؟ (فيديو)

منذ 1 شهر
February 17, 2019, 7:06 pm
بلغ عن المحتوى


شهدت الجلسة العامة لمجلس النواب، (الخميس) الماضي، حدثًا تاريخيًا بكل ما تحمل الكلمة من معنى، إذ وافق البرلمان برئاسة الدكتور علي عبد العال بأغلبية (485) صوتا على التعديلات الدستورية من حيث المبدأ، وتضمنت الجلسة التي استمرت لقرابة (5 ساعات)، عملية التصويت نداءً بالاسم على مبدأ التعديلات الدستورية، التي قدمها (155) نائبًا أي أكثر من خُمس عدد أعضاء المجلس.
 
وفي بداية الجلسة، قال الدكتور علي عبد العال رئيس مجلس النواب، إن (الأربعاء) الماضي، شهد حديث (221) عن تقرير اللجنة العامة حول التعديلات الدستورية خلال (3) جلسات مقسمين على (51) نائب في الجلسة الأولي و(66) نائبًا في الجلسة الثانية، و(104) نواب في الجلسة الثالثة، مشددًا على حرصه على سلامة الإجراءات ودستوريتها.
 
وخلال السطور التالية، ترصد «صوت الأمة»، سلسلة من الفيديوهات لشرح التعديلات الدستورية المقترحة، والتى يناقشها مجلس النواب، خلال الفترة المقبلة
«كلنا طبعا مهتمين بموضوع التعديلات الدستورية اللي بيناقشها مجلس النواب الفترة دي قبل ما نتكلم عن إيه هي التعديلات، خليني أشرحلك (ليه حنعدل الدستور؟)».
فاكرين وقت وضع دستور 2014، والظروف اللى حصلت ساعتها من مظاهرات وأعمال إرهابية، ومطالب فئوية وشد وجذب بين أطراف كتير 
دستور 2014 زيه زي كل دساتير العالم، نص على طريقة تعديله، وده لأن الدساتير صناعة بشرية، وزي ما قالت المحكمة الدستورية العليا إن الدستور وثيقة تقدمية نابضة للحياة لا تكف عن أوجه التطور والتقدم.
christian-dogma.com
يعني زي ما الشعب وافق عليه قبل كده من حقه يقول كلمته ويعدله، ويعدل أي مادة فيه عشان تتواكب مع العصر وعشان كده كل دول العالم بتعدل دستورها كل كام سنة.
دولة زي فرنسا عدلت دستورها 24 مرة، مش بس كده، أول تعديل تم بعد أقل من سنتين من وضع الدستور في 1958أقولك كمان! دى عدلت الدستور 3 مرات في سنة واحدة.
christian-dogma.com
طب عارف أمريكا عدلت دستورها كام مرة؟
27 مرة
طب ألمانيا؟
عدلته 62 مرة
عاوزه أقولك إن الدستور وثيقة مش إلهية، وعشان كده بتتعدل عشان نحقق ضمانات أكتر والشعب بس هو اللي يملك الموافقة أو رفض التعديلات يعنى الشعب صاحب الكلمة.
في حلقاتنا الجاية هنشرحلك مضمون كل تعديل لأن ده واجب علينا زي ما واجب عليك تقراها وتفمهما كويس، عشان متديش فرصة لحد يضحك عليك.

هذا الخبر منقول من : صوت الامه


اهم الاخبار
شارك بتعليقك
فيسبوك ()
كتب بواسطة gege
تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.