الحق والضلال الحق والضلال
البحث


سيدة محجبة تسال سؤال وتقول مش عارفه اعمل آيه فى جارتى المسيحيه والبرج اللى انا ساكنه فيه .. وشاهد رد صديقتها المسلمة الذى سيصدم الجميع !!

منذ 6 شهر
March 7, 2019, 11:54 am بلغ
سيدة محجبة تسال سؤال وتقول مش عارفه اعمل آيه فى جارتى المسيحيه والبرج اللى انا ساكنه فيه .. وشاهد رد صديقتها المسلمة الذى سيصدم الجميع !!

صورة أرشيفية

مواضيـــــع عـــــــــامــــــــــة

سيدة محجبة تسال سؤال وتقول مش عارفه اعمل آيه فى جارتى المسيحيه والبرج اللى انا ساكنه فيه وشاهد رد صديقتها المسلمة الذى سيصدم الجميع !!




السلاموا عليكم أنا حابه أستفسر من حاجه مهمه ورجاء الرد عليها باختصار أنا دلوقتى ببقى قاعده فى شقتى براحتى خالص وكمان بقف فى المطبخ براحتى بشعرى لكن جارتى واقفه فى المطبخ اللى فى وشى هى شقتها فى نفس الدور بتاعى المهم ان مطبخها ومطبخى مكشوفين لبعض جدا وانا حابه مكنش مقيده نفسى وخصوصا انها أمرأه وساعات فجأه لو لقيت راجل دخل فى المطبخ عندها بجرى وأستر نفسى لكن برضه مش آخده راحتى لأنها مسيحيه وسمعت أنه أساسا حرام حتى الست المسيحيه تنكشف عليها أخت مسلمه ولا حتى تشوف شعرها وأنا أحترت ده غير أنى داخله على 3 سنوات عايشه فى منزلى والأبراج اللى ساكنين فيها محدش يعرف حتى أسم التانى الدور اللى أنا فيه .
فيه كذا شقه حتى الشقه المجاوره بجانى عمرها ما القت السلام والحقيقه أنا عمرى ما كلمت حد لأن حتى لما بقابل حد فى الأسانسير بالصدفه محدش حتى يلقى سلام ربنا وانا مبأخذش على الناس بسهوله فامش عارفه هل ده حرمانيته آيه وكمان كشف شعرى لجارتى المسيحيه حكمه آيه رجاء الرد وآسفه على الأطاله .
وده رد
 
يجوز للمرأه الكافره " الكتابيه او الوثنيه " ان ترى من المراه المسلمه ما فوق السره وما تحت الركبه وذلك لان النساء اليهوديات والوثنيات كنا يدخلن على امهات المؤمنين ولم يرد نص فى الاحتراز منهن وهذا هو القول الراجح من اقوال اهل العلم فى هذه المساله ولكن يبقى الاشكال اذا لو جاء رجل الى هذا الشباك فجاه فيجب عليكى " ان تسترى هذا الشباك ولو بستاره من اجل سترك من الرجال 
اما عن السؤال عن عدم القاء السلام فيجب عليكى ان تلقى السلام على من تعرفى ومن لا تعرفى اما اذا تاكدتى ان هذا الشخص نصرانى "مسيحى " فلا تبدئيه بالسلام واذا القى عليكى السلام فقولى وعليكم ولا يجوز لك ان تلقى السلام على رجل اذا كان هناك خلوه للامن من الفتنه كمان انه لا يجوز ان تجتمعى انتى ورجل فى المصعد بمفرديكما لانها خلوه
والله اعلم 














شارك بتعليقك
فيسبوك ()


احجز الان فى العاصمة الجديده تليفون 00201123000014

كتب بواسطة GoMaNa
تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.