الحق والضلال الحق والضلال
البحث


عجوز تطلب الخلع لهذا السبب

منذ 8 شهر
January 24, 2019, 3:23 am بلغ
عجوز تطلب الخلع لهذا السبب

عجوز تطلب الخلع: "جوزي بيخوني بعد ما بقى جد"
"جوزي عنده 85 سنة ومش محترم ومقضيها علاقات نسائية مع بنات أصغر منه"، هكذا بدأت "مروة. أ"، 86 عامًا، "اسم مستعار"، حديثها في دعوة الخلع التي تقدمت بها لمركز "شكاوى المرأة" بالمركز القومي للمرأة.
وقالت الزوجة: "شكك البعض في قوايا العقلية إزاي زوجي عنده 85 سنة وقادر على كده وإزاي أنا برفع عليه بعد العمر ده كله قضية خلع"، مضيفة: "أنا ست عادية عايزة أعيش اللي باقي من عمري بعيد عن راجل كل يومين ثلاثة يخوني مع بنات قد أحفاده".
ظلت السيدة الثمانينية "كعب داير"، على المحاكم مطالبة بالخلع ولكن لا أحد يستجيب لشكواها ومن ضمن الأقاويل التي كانت تسمعها كما ذكرت: "استحملتي كل ده مش قادرة تستحملي اللي فاضل من عمرك وكأني علشان ست كبيرة لازم استحمل الخيانة".
كانت حياتها في بداية زواجها وهى في عمر 18 عامًا طبيعية ولكن بعد زواج أبنائه وإنجاب أحفاده اختلف الوضع، وتقول في ذلك: "اتجوزنا وأنا عندي 18 سنة، وأنجبت 4 أبناء 2 فتيات و2 بنين وبعد ما كبرناهم واتجوزوا وبقينا أجداد راح خاني مع بنت عندها 20 سنة".
عدد من المحاولات قامت بها السيدة الثمانينية لكي تتمكن من تحسين الوضع مع زوجها الذي اختار خيانتها وهو في ذلك العمر وكان يتباهى بخيانته لها، متابعة: "كان بيجي يقولي إنه بيخوني وكأنه متأكد إني علشان كبرت مش هعمل حاجة وهرضى بالأمر الواقع لكن أنا مرضتش وخلعته علشان ارتاح من التعب النفسي اللي عايشنى فيه".
تمكنت السيدة من إثبات قواها العقلية بحسب قولها: "قدرت أثبت إني مش مجنونة ورفعت قضية خلع لما رفض يطلقني وكان بيقولي انتي مجنونة عايزة تطلقي بعد العمر ده". 

الوطن











شارك بتعليقك
فيسبوك ()


احجز الان فى العاصمة الجديده تليفون 00201123000014

كتب بواسطة Heba
تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.