موقع الحق والضلال موقع الحق والضلال

شاهد وفد كنسي يقدم الورود لجيرانهم المسلمين في افتتاح مسجد بالمحلة

منذ 1 شهر
February 28, 2021, 2:31 pm
بلغ

كشف القمص دانيال عزمي زكي، كاهن كنيسة الملاك ميخائيل بالمحلة، تفاصيل تقديم وفد كنسي الورود لجيرانهم المسلمين، ومشاركتهم في افتتاح مسجد، قائلا إن هذه هي مصر التي تعلموا فيها ذلك، كلنا حبايب في المنطقة واخوات، والحكاية دي مش أول مرة.






وسرد القمص دانيال، خلال اتصال هاتفي ببرنامج التاسعة، المذاع على شاشة التلفزيون المصري، تقديم الإعلامي يوسف الحسيني، حكاية أخرى تبين مدى المحبة بين المسلمين والمسيحيين، قائلا: جرس الكنيسة اشتريناه من 25 سنة، والعربية اللي نقلته رميته في الشارع ومشيت، فوقفنا محتاسين مش عارفين نعمل حاجة، فجه الحاج محمود مصطفى، صاحب ورشة كبيرة لإصلاح وصيانة عربات النقل، فقالنا متشلوش هم، وجاب العمال وهو اللي رفعه وركبه، وهو اللي ضربه أول مرة عشان يجربه، والناس فرحت حوالين الكنيسة.

وتابع: محدش هيقدر يخش بينا ولا هنسمح بكده، اللي بيحرس الكنيسة أيام الثورة كانوا ضباط مسلمين، كنت بروح الساعة 6 صباحا عشان أصلي بلاقيهم قاعدين على باب الكنيسة، هما اللي حموا البلد.

هذا الخبر منقول من : الوطن




كتب بواسطة Lomy

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.

احصل عليه من app store تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play