موقع الحق والضلال موقع الحق والضلال

نداء هام من قداسة البابا تواضروس لكل ارثوذكسي بشأن الرهبان بالاديرة

منذ 1 شهر
May 13, 2021, 10:45 pm
بلغ

(كتبت روجى فادى لموقع الحق والضلال)

قدم قداسة البابا تواضروس الثانى بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية عدة نصائح هامة جداً لكل أرثوذكسي اصيل وهى:

_ برجاء فى اى وقت نشوف راهب فى الدير بلاش نحكيلة تفاصيل حياتنا بالاخص انه مش اب اعترافنا ولا لازم نمسك فيه عشان نحكيلة خناقاتنا مع خطيبنا أو جوزنا ومش لازم نروح الدير نصلي علي دبل الخطوبة عشان احنا بنروح بيتنا كويسين والراهب بيتحارب فى قلايته من الشيطان.






- لما تروحوا الدير بلاش ناخد معانا هدايا عشان هما اختاروا الفقر وكدة احنا بنتعبة ولما اتنين يروحوا الدير مخطوبين أو متجوزين محبكش الرومانسية قدام ناس اختارت البتولية ومَش لازم لما يبقي في جنازة او فرح تكلموا قريبك الراهب ينزل يحضر معاك .

- ولما تسمع ان ابونا فلان أو الراهب علان عمل معجزة حتي لو متأكد بلاش نشيرها عشان كدة الحرب من الشياطين بتقوم عليه مش كل الرهبان كهنة مينفعش نتحايل عليهم يسمعوا اعترافات.





كتب بواسطة roromoha

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.

احصل عليه من app store تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play