موقع الحق والضلال موقع الحق والضلال

الرئيس السيسي يزف بشرى سارة لـ مرضى الضمور العضلي

منذ 3 شهر
June 30, 2021, 10:00 am
بلغ
تابع عبر تطبيق google news google news google news

تطرق الرئيس عبدالفتاح السيسي حديثه لمرض الضمور العضلي، قائلا: «فيه موضوع عاوز أكلمكم فيه، هو ميهمش ناس كتير أوي، لكن ربنا سبحانه وتعالى تفضل علينا وكنا لينا أماني على الله أنه يساعدنا إننا نحله، صحيح عدد المصابين به مش كتير أوي، لكن كان أصحابها بيعانوا أوي، وهو موضوع الضمور العضلي».  







الأخبار المتعلقة


وأضاف الرئيس السيسي خلال كلمته على هامش تفقده الآلات والمعدات المشاركة في مبادرة تطوير الريف المصري، «فيه وسائل للكشف المبكر عن المرض دة في الشهور القليلة الأوائل من ميلاد الطفل أو الطفلة من أول 6 شهور لحد سنة، ولو عرفنا كدة ليه العلاج اللي بنتكلم عن العلاج اللي بيصل لـ 3 مليون دولار».

وتابع: «الكلام دة كان محل استغاثة من أم أو أسرة عندها طفل أو طفلة، صحيح الرقم كبير علينا، ومش كتير من دول العالم تقدر تتصدى لعلاجه، بس احنا احنا قولنا يارب ساعدنا في اننا نحل المسألة دي للأسر دي».

وواصل: «إن شاء الله ممكن يبقى فيه علاج والدولة تتحمل دة، بس بردو بطالب المنظمات وكل من له قلب، فيه حياة كريمة وصندوق تحيا مصر لهذا الموضوع، لأن الرقم اللي بنتكلم فيه كبير أوي، يعني لو مثال لو 10 أطفال في 3 مليون دولار يعني 30 مليون دولار يعني حوالي 450 مليون جنيه».
الله محبة

هذا الخبر منقول من : الوطن




كتب بواسطة emil

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.

احصل عليه من app store تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play