موقع الحق والضلال موقع الحق والضلال

تفاصيل حوار الرئيس السيسى مع مجند فى العلمين أطحن نفسى ولا حد يغلبنى

منذ 1 شهر
July 22, 2021, 6:37 pm
بلغ
تابع عبر تطبيق google news google news google news

تداول رواد التواصل الاجتماعي، فيديو للرئيس عبد الفتاح السيسي خلال قيادته دراجته وتوقفه ليستمع إلى مطالب أحد المجندين، حيث أجرى الرئيس حوارا مع المجند للتعرف على أحواله والاستماع إلى مطالبه وأحواله عن قرب.
ويظهر الرئيس في الفيديو وهو يقود دراجته، بينما توقف ليتحدث مع مجند يدعى أيمن، حيث سأله الرئيس عن وظيفته، وقال الشاب، إنه من محافظة المنوفية قرية أشمون، ويبلغ من العمر 29 عاما، وينتهي جيشه في 21 أبريل 2022، وأنه كان صاحب أحد المكاتب أثناء دراسته، وراتبه وصل 1500 جنيه.
وخلال الجولة، دار حديث بين الرئيس السيسي ومجند المرور، حيث قال الرئيس: "خليك دوغري يا أيمن المنايفة دول أنا عارفهم كويس خاصة بتوع أشمون وقولي عايز إيه؟ ليرد الشاب ضاحكًا على الرئيس قائلًا: أنا والدي من المنوفية ومولود هناك بس أنا في العامرية بالإسكندرية".
وتابع المجند: "أنا عندي ٢٩ سنة وعندي مكتبة مأجرها بـ ٣٠٠ جنيه بس أنا عايز شغل لما أخلص خدمتي وجيشي السنة اللي جاية اشتغل في عمل ثابت".




ورد عليه الرئيس السيسي: “أنت لسه صغير وان شاء الله تخلص الجيش في شهر أبريل القادم، مضيفًا بتدفع ايجار كام وناقصك إيه”.
وسأله السيسي: "لو المكتبة اللي عندك دي عايز تاخد واحدة أكبر منها تبقي بكام في الشهر؟:.
فرد عليه الشاب: هيبقي ايجارها بنحو ٣ آلاف جنيه فالشهر يا ريس بس هتبقي في مكان كويس وتكسب أكتر لأن المكتبة اللي أنا واخدها دلوقتي دي بـ ٣٠٠ جنيه في الشهر والناس الكبار اللي جنبي مبيخلوش الصغير يكبر، ليرد عليه الرئيس السيسي: "عيب هزعل منك وأقولك أنا أطحن نفسي ما أكلشي وما أنامش ولا حد يغلبني أبدًا، هو العيل اللي بيجي مش محتاج أكل وشرب وتعليم وصحة، تقدر توفر كده إزاي، بس عشان متقولش الظروف صعبة، بلغ سلامي للوالد وكل سنة وأنت طيب يا أيمن"، مؤكدا له أن معاونيه سيحصلون على بياناته.
وفى نهاية الحوار أعرب المجند عن سعادته بمقابلة الرئيس السيسى.
الرئيس عبد الفتاح السيسي



البوابه نيوز

الله محبة

كتب بواسطة roromoha

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.

احصل عليه من app store تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play