هل ستصبح حلا شيحة داعية إسلامية؟ بعد منشورها الأخير

منذ 1 شهر
October 28, 2021, 7:07 am
بلغ
تابع عبر تطبيق google news google news google news

أثارت الفنانة المصرية حلا شيحة الجدل بصورة نشرتها على تطبيق تبادل الصور (انستغرام)، وجهت بها رسالة غريبة لجمهورها أثارت الجدل بها.

و علقت حلا على الصورة: "مهما تكون متعلم و بتفهم و كوووول و مثقف و غني او حتي فقير او فاكر نفسك انك بتفهم في كل حاجة
ازاي بتعامل الناس ده اللي بيبين انت ايه فعلاً، عامل الناس كما تُحب ان تُعامل".


christian dogma


و أضافت شيحة" قال النبي عليه الصلاة والسلام: "إن من أحبكم إلي وأقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحاسنكم أخلاقاً، وإن أبغضكم إلي وأبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون والمتشدقون والمتفيهقون، قالوا: يا رسول الله قد علمنا "الثرثارون والمتشدقون" فما المتفيهقون ؟ قال: "المتكبرون". رواه الترمذي".

و لاقت الصورة التي نشرتها الفنانة تفاعل كبير، حيث أشار متابعيها لإمكانية أن تصبح حلا داعية إسلامية مثل زوجها معز مسعود، حيث علق لها أحدهم: "جميل ان تكوني هكذا باحلا ربنا يزيد من أيمانك اكثر واكثر، فيما كتبت متابعة أخرى: "احب اقولك انتي ربنا سبحانه وتعالي بيحبك لأنك نجوتي من هذا الجو اللي كله شوائب ربنا يهديهم الهداية منحة من الله سبحانه وتعالي ربنا يبعد عنك همزات الشياطين الأنس والجن".

christian dogma



و يذكر أن حلا شيحة قد أثارت أزمة حين عرض فيلمها الأخير "مش أنا" بجانب تامر حسني، حيث تبرّأت من العمل وإدعت أنها طلبت منهم حذف مشاهد ندمت عليها وعندما خالفوا إتفاقهم معها، أعلنت ارتداءها الحجاب مرة أخرى.








و كتبت شيحة في بوست على (انستغرام): " اتفاجئت جدا ًبنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم و في ايام ذي الحجة ايام مباركة و خصوصاً بعد اخر بوست نزلته و وضحت فيه انا ايه
و اتفاجئت اكتر خصوصا ًبعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده انه حيحترم رغبتي و بعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات و اكدلي انه حيحترم رغبتي".

christian dogma



و أضافت" احنا يمكن نجحنا بمقايس الدنيا بس صدقوني بمقايس ربنا احنا لم و لن ننجح

انا عارفة و متاكدة ان زملائي جواهم خير بس للاسف فتنة الشهرة و النجاح مش بتخلينا نشوف ونقيس الامور صح".
و تابعت" بتكلم من قلبي الكليب ده ميرضيش ربنا و انا عيطت لاني شفت نفسي في المشاهد دي دي كانت زلة نتيجة ظروف مريت بيها و كلنا بنغلط و لازم نغلط علشان احنا بشر بس المصيبة اننا بنغفل و بننسى".



و اختتمت منشورها" أنا مش حتكسف من حد انا تبت من المشاهد دي و هي لا تصح و انا غلطت و بصلح و اهم حاجة ان ربنا يرضى عني لان في الاخر ده اللي حينفعنا مش الشهرة و لا النجاح لا هو مش نجاح أصلا علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص احنا اغلبنا ناسينها الا القليلين منا، و

الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا و منبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل و ميبقاش فن
احنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي و حابة افكرك بالفيديو ده يا تامر اللي قولت فيه انا مش بتمنى أموت وأنا مطرب انا دايما خايف من كده كلام أكيد قولته في لحظة صدق جواك و جوانا كلنا".


هذا الخبر منقول من : دنيا الوطن




كتب بواسطة gege
احصل عليه من app store تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play