فتش جيوبك ودولابك لو لاقيت الجنيه القديم بدله بـ 200 الف جنيه فورا

منذ 1 شهر
2022-05-18T18:22:00+0200
تبليغ
فتش جيوبك ودولابك لو لاقيت الجنيه القديم بدله بـ 200 الف جنيه فورا

سعر عمله جنيه القدم

يبدأ سعر النقد القديم جنيه الجمهورية العربية المتحدة من مائتي ألف جنيه مصري، حتى نصف مليون جنيه مصرى وفقا لما رواه تاجر العمله القديمه محمد حربي تاجر وهاوي للعملات القديمة: يجب ان يكون مكتوب عليها دينار عربي واحد، ومرسوم عليها صوره النسر ومدون عليه كلمه البنك المركزى .

وأكد تاجر العملات القديمه على اهميه ، أن تكون النقود من سنة إصدار سنه 1959 دي عملة كانت موحدة في مصر و سوريا، لكن اللي موجود مع كل الناس اللي هو البنك المركزى و مرسوم عليه بديل النسر توت في سبعينات القرن الماضي ، لكن العملة النادرة اللي مرسوم عليها نسر في عام 1959 .

سعر العمله القديمه بيختلف على حسب جوده الورقه وبدور عليها في كل مكان ، كما أوضح حربي : العملة بالمواصفات المطلوبة نادرة ويمكن ان تكون صعبه الايجاد وده سبب ارتفاع ثمنها ووصولها لمبلغ 500 الف جنيه مصرى، والسعر بيختلف من نفس العملة بناءًا على مدة تهالكها والحفاظ عليها بكامل رونقها ، فكلما ارتفعت الجودة كلما ارتفع السعر والعكس صحيح، علشان كده الكل بيدور عليها علشان يحتفظ بيها .




Email : answer@christian-dogma.com - Email Us
احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق الحق والضلال من google play